Solen sken och det var svag västlig vind när vi skulle upp på slipen, det är alltid lika nervöst att starta maskin efter vintervilan. Med nytt batteri och med Viktor som moraliskt och tekniskt stöd mullrade motorn igång, vilken lättnad! Vi tog en sväng till havs innan vi styrde in i slipen, justerade stöttorna de sista centimeterna och sen åkte vi upp. Jaque fick titta på, han klättrar dåligt i stege som behövs för att ta sig ner från Siri uppe på land.

Viktor hjälpte oss även med måtten som krävs för att blanda två-komponent färgen till däck. Lisa jobbade däruppe och jag trycktvättade undervattenkroppen.  När den var hyfsat ren och torr, det gick snabbt i solen, började jag stryka och fick allting klart före kvällen.  Viktor grundade alla skrapmärken med tjärepoxi. Syster Ulla bjöd på middag.

Jague och jag tog en långpromenad längs stranden på kvällen

Jakthunden spårar

i vresrosens överflöd;

Kaniner!

Solnedgång,

kaprifolen doftar vemod.

Midsommar…

Nästa dag tvättade jag bordläggningen ren med diskmedel, högtryckstvätt och vattenborste. Vi blandade svart tvåkomponentfärg och Lisa bättrade alla revor och skavmärken från fendrar och kaj så ketch Siri sken som en nymorgnad flicka.  Lisa målade, hon är noggrann och jag höll i stegen. Vi sjösatte innan kvällen, allt klart på två dagar. Dag tre var vi ledbrutna och trötta, det regnade och vi tog en lat morgon. Välförtjänta!