Jag kallas kulingkungen av mina seglarkompisar. Det beror dels på att vi normalt inte går ut om vädertjänsterna spår kuling. Om vi är till sjöss och kulingen överraskar oss fortsätter vi naturligtvis men anpassar oss efter vind och revar, oftast i tid. Ketch Siri klarar all sjö men Lisa och jag tycker det är obekvämt med hård vind och sjö. Vi behöver inte bevisa något, vi seglar för nöje – inte för prestation.

Den andra orsaken till namnet kulingkungen är att jag verkar dra till mig hård blåst. Vi har nu varit ombord i fyra dygn och haft tre kulingvarningar. Förmodligen onormalt men jag tänker i sommar räkna varningarna. Med statistik kan man bevisa det mesta. Vi har det bra ombord, just nu blåser 15 m/s. Men vi ligger vid kaj.

I morgon skall vi upp på torrsätta Siri, väderprognoserna lovar lugnare så vi kommer nog ta oss fram till slipen…