Nu har vi sommarlov, vi bestämde oss när vi lastade bilen hemma vid Värtan , vi  har inte några plikter före mitten av augusti. Mentalt betyder det att rustning av Siri ingår i sommarlovet och vi kan ta arbetet i den takt som väder och ork medger.

Vi hade en lugn färd ned och trakterades omtänksamt av Håkan o Jane till lunch i Mantorp. Väl i Torekov fyllde vi Siri med vår packning och knöt oss efter kvällstur med Jaque.

När solen skiner är det lätt att tro på Gud. Morgondopp i Skagerack smakar bättre än i Värtan. När vattnet omsluter kroppen är det sammetsmjukt med samma sälta som fostervattnet. Det är ingen kö vid badbryggan så här års.

Salt vatten

en evig ungdoms källa

Morgondoppet!

Vi plockar undan efterhand och har pratat med Viktor på varvet, vi får tid på slipen på måndag. Vi fyller vattentankarna och har åter rinnande vatten ombord. Jag skruvar isär toaletten och rensar backventiler från urinsten och tuggummi. Och skruvar ihop den utan att några bitar blir över. När jag dragit efter alla skruvar blir det tätt. Efter något dygn…

Jag följde med Johan ut på Malou när han och John bärgade piggvarsgarnen. Jag rensade ur de krabbor som fastnat i garnen och vi åt dem till middag idag.  Nykokta, nyfångade krabbor och jordgubbar är sommarmat.

Jag badar varje dag och tränar min Fåfäng Ynglings Rutin, FYR. Idag i störtregn under tak i boden med namnbrädor från fartyg från all världens hörn. En uppstoppad krokodil i taket följde hungrigt min kata…

Skageracks sälta

smeker fram sinnesron

Kulingvarning…