Hemma igen efter två månader ombord. Vi gick runt Götaland i sommar med en utflykt till Stockholms skärgård ända upp till Grisslehamn. Syftet med sommaren var att krama barn och barnbarn, träffa goda vänner och att introducera Jaque till livet ombord. Vi uppnådde allt vi ville. Men vi hade hoppats nå Höga Kusten, det hann vi inte med.

Trots min misstro mot hund ombord trivdes Jaque riktigt bra ombord och vi trivdes jättebra med honom. Han sökte och fick mer närhet ombord än till vardags i land. När det rullade fick han inte fäste med tassarna på durken. Men han kilade in sig vid rattpedistalen och höll närkontakt. Ungefär som just nu när han ligger vid min skrivbordsstol när jag skriver.

Lisa tar ju på sig allt ansvar för att våra gäster trivs ombord och jag är kanske mer entusiastisk över våra besök än hon var just då. Det var fler båtar i Stockholms skärgård än vi mindes från förr, vi skall inte segla där i juli. De längre vistelserna vid Klintsundet och på Sillö var härliga när Jaque och jag plockade blåbär och svamp och badade. Vi återupplevde skärgårdssommaren som jag minns den från ungdomen.

Göta kanal var trivsam med Eriks kalas som höjdpunkt. Jag förberedde också det jubileum som vi trängofficerare firar vid Karlsborg nästa år, kurskamraten Tor hade förberett allt så fint. Vi fick nya vänner både i Karlsborg och ombord på Dream.

Nästa år återvänder vi nog till Norges västkust, det framstår som oöverträffat även efter årets nostalgitripp. Vi längtar till vattnet, fisket och utrymmet…