Vi har medvind på vår färd. Vinden som varit väst en längre tid bytte väderstreck och blev öst just den dagen när vi gick över Vättern. Och vi kom in i Karlsborg precis när bron skulle öppnas men vi drevs av vinden ner mot bron under de sekunder som det tog att växla från röd o vit signal till grönt. Lyckades till sist få ordning och förtöjde vid Bottensjöbryggan.

Gamle kursaren från Karlberg, Tor, mötte vid bryggan och han och hustru Christina tog sedan hand om oss på det mest generösa sätt. Vi trängofficerare från årskurs 63 skall ha 50 års jubileum nästa år och vi har valt Karlsborg som plats för högtidligheterna. Jag har åtagit mig att leda jubileet. Till min hjälp har jag Tor och Alv. Tor har med sin lokalkännedom gjort ett förslag till program. Medan damerna och Jaque pratade tog Tor mig på en guidad runda för att snabbt visa hur han tänkt sig upplägget. Turen överträffade mina högt ställda förväntningar. När Alv sedan kom till Siri fastställde vi programmet.

Tor och Christina bjöd sedan  Lisa och mig jämte Jaque till sitt hem och trakterade oss med en härlig middag, kantareller, abborre och blåbärspaj. De har seglat mycket och vi hade massor att prata om. Det är fascinerande att Tor och jag som bara har Karlberg gemensamt och detta för femtio år sedan ändå omedelbart kalibrerade oss och hade så fantastiskt trevligt. Vi blev riktiga vänner och även våra damer verkade trivas utmärkt tillsammans.

Idag har vi åter träffat familjerna på Dream, de kommer snart ombord för att tömma pilsnerförrådet. Vi har idag enkelt nått  Töreboda…