Efter praktfullt 70-årskalas ombord på festfartyget Ceres som vår tidigare styrman Erik Berg bjöd på gick vi i god tid till väntbryggan för nästa omgång slussar. Vi var fyra som skulle samsas, segelbåten Dream, en trevlig göteborgare, segelbåten Feel Good, en stekare med hjälpsamt kuttersmycke och en otrevlig motorbåt som saknad hyfs och sans. Vi gick in först i slusskammaren, Siri väger 14 ton och är av stål, skönt för de andra båtarna och för Siris skeppare att ketchen ligger förtöjd när de andra kommer efter. Det funkade bra men var svettigt. Sol och växlande väder. En besvärlig sidvind fångade Siris rigg men vi knuffades inte framåt i alla fall.

Mellan slussar och broar gick vi i konvoj. Den otrevliga motorbåten tyckte vi skulle gå fortare än de stadgade fem knopen och när vi gjorde det fick vi som resultat vänta längre på att broarna skulle öppnas. Mitt i en sådan manöver när Siri fångades av vinden körde de förbi oss andra och höll på att bli påseglade av oss i vindbyarna och jag blev ovanligt förbannad. De trodde broarna skulle öppnas fortare om vi körde fortare, vilka omdömeslösa idioter.

Under småpratet med Dream visade det sig att vi hade gemensamma seglarkompisar, Björn och Gunnel på Tjörn. De var hjälpsamma och när vi för att undvika en passagerarbåt hade satt oss på grund i kanalbrinken hjälpte de oss loss med en tamp. Trevliga sjömän. När vi kom ut på Boren körde motorbåtsbusarna från oss och slusstrappan i Borenshult och de sista slussarna och broarna in mot Motala var vi bara tre seglare. Jaque låg lugnt och tittade roat på när vi sjömän jobbade…