Ketch Siri ligger vid Sunes och Britts brygga på Sillö, vi ligger bredvid S/Y Anthem. Det är en skönhet, 16,5 m lång, 4,5 m bred, 3, 25 djup, 26 m hög mast, 160 m2 segelyta. Det är en one-off, det finns bara en sådan kappseglings och långfärdsbåt. Sune seglade hem den från Newport, USA. Nu bygger Sune en ny båt, han visade oss stolt skrovet som börjar ta form. Det är en traditionell sumpeka i furu.

Sunes ögon lyser när han berättar:

– Ekan byggs i furu, vanlig furu från brädgårn, fast den finaste kvalitén utan för många kvisthål. Varje planka är 17 mm tjock och 30 cm hög, ja jag hyvlar till höjden så den passar in i bordläggningen. Jag basar, alltså ångar, den i lådan här utanför så att den blir formbar och spänner in den mellan för och akterstam.

– Börjar du inte med spanten? frågar jag.

– Nej, jag har en mall, en spantruta, ja faktiskt flera och jag anpassar borden till dem. Spanten sätter jag dit senare för att skapa stabilitet.

Sune har ett stort blått tält på tomten i Ramsmora där han bygger sin eka, den håller måtten 5,30 lång och 1,90 bred. Han forsätter:

– Jag har fått tag på en gammal motor som jag renoverat, man har skänkt mig drivaxel och propeller. Jag har också fått en mast och ett roder, gubbarna här på Möja gillar vad jag håller på med . Nu har jag oljat in den med rå linolja. När den är färdig skall den ha roslagsmahogny; tjära, linolja och terpentin.

– Hur lång tid tar det att bygga en sumpeka?

– När jag har den här färdig kommer nästa ta en månad att bygga och en månad att färdigställa.

Sune för roslagsarvet vidare, hans pappa Karl-Erik var bofast i Ramsmora och fiskade och jagade. Nu bygger Sune  sin nästa båt själv…