Garbo aka Hasse Alfredsson levde ensam på Okända Ön tills Monica Zetterlund och Hasse Ekman skall ha kräftskiva där. Jag är inte ensam, jag har skeppshunden Jaque. Men nu är vi själva på Sunes o Britts ställe på Sillö. De har renoverat nedgångna skjul och skapat ett smakfullt kluster av hus samt en rejäl brygga. Där får Ketch Siri, Jaque och jag ligga medan Lisa hyllar mamma Cajsa på 94-årsdagen. Vilken generositet! Det är paradiset för skeppshunden Jaque och mig. Stor vild skog där Jaque får springa fritt och där jag kan plocka svamp. I kväll blir det stekta kantareller och korv.

Vi ligger i och har utsikt över Sillö sund där båtarna strömmar igenom. Vi har elektricitet, internet och vatten, med kylskåp, datorer och telefoner ombord blir livet bekvämare med el. Vi har 300 liter sötvatten ombord och vi är bara sparsamma, inte snåla så det blir bekvämare när vi kan fylla på. Vi har Navtex för automatiska väderrapporter men det är trevligt med Facebook och SMHI.

Unga Cecilia med familj gästade Sillö och kom ombord för ett glas saft. Hon är uppvuxen till sjöss och har seglat i och med en massa segelbåtar. När hon kom ner i kajutan utbrast hon: ”Men det är ju som ett museum” Hon blev lite generad men vi tolkade det välvilligt, hon gillade atmosfären med mahogny och vårt vita pärlspontade tak. Och båtkännaren Sune sa efter förmiddagskaffet idag:” Jag hoppas även jag får ha en båt med vedkamin någon gång i mitt liv”. Den nutida ”Garbo på Sillö” har det bra!