Sven Barthel och Roland Svensson var min ungdoms konstnärliga idoler. De skrev var för sig och tillsammans om skärgården men Roland målade ensam. Böckerna Skärgård och Gillöga läste jag om och om igen. Nu ligger Ketch Siri mitt i motivet. Igår visade Sune oss Stora Nassa, Lilla Nassa och Björkskär. Jag har seglat där själv förut men nu berättade Sune om de äventyr och fiske som hans pappa Karl-Erik hade med Sven och Roland. Mäktigt!

Vi åt lunch i deras bod på Nasen aka Lilla Nassa. Det var som att kliva in i en teckning av Roland S. Två väggfasta britsar och en vedspis, några fotogenlyktor. Det är väl 50 år sedan den användes yrkesmässigt, nu stannade Pelle över natt för ett dygns eremitliv. Sune styrde småvägar genom skärgårdarna, vägar som bara de bofasta känner.

På Sillö ligger ketch Siri nu förtöjd alldeles där den lummiga innerskärgården övergår i den kärvare utskärgården. Jag lyckades med konststycket att halka ur mina Crocs när jag klev iland och plaskade ner i vattnet. Allt blev bara en lustig episod eftersom jag inte slog mig. Jag badar gärna men klädsim har jag slutat med. Kändes lite bra att vara helnykter och bara nonchalant…