Vi ankrade i min barndomsfjärd, Mälbyfjärden. Runt kring den hyrde mina föräldrar olika sommarställen mellan 1950 och 1980. Här lärde jag mig segla, jaga och fiska. Det sista stället, Katrinelund, hade vi från 1960 till deras bortgång 1980. Här hade vi såväl fiske som jakträtt. Under mina tidiga mannaår var nog detta mitt paradis. Den nutida motsvarigheten är Ketch Siri och Bockebo, jaktkojan på Gräna. Härute och på scouterna  la jag grunden till min livsstil som senare förankrades av åren i Armén.

Torpet Katrinelund ligger skyddat från vindar högt upp på ängen, två våningar med veranda i traditionell röd färg och vita knutar. Två rum och kök på nedervåningen och på övervåningen två sovrum. Kakelugnar på nedervåningen, det blev varmt fort även vintertid. Ingen el och bara dåligt färskvatten från en grävd brunn och utedasset, Solhöjden, stod avskilt uppe på en bergsida. Ketch Siri, Lisa och jag låg nu för ankar i viken på vår bröllopsdag.

Däruppe i pojkrummet hade jag satt upp bilder från Alperna och bakom Solhöjden tränade jag klättring i smyg. Senare som vuxen och efter jag nyktrat till besteg jag såväl Matterhorn som Mont Blanc. Bara som turist och med förare men drömmen skapades däruppe. Och Lisa och jag träffades i fjällen! Jag läste Slocum om hans världsomsegling och Barthel om Gillöga och Svenssons ”Ensliga öar” . Lisa och jag seglade Ketch Siri över Nordsjön och gifte oss på en av dessa ensliga öar; Fair Isle.

Ner på bryggan där nu de nutida innevånarna satt i solen dansade vi in midsommaren i förra årtusendet och jag har fortfarande kontakt med kavaljererna. Mamma satte ut en lanterna när vi var ute och seglade på kvällen så vi skulle hitta hem. Jaktlaget med vännerna från barndomen, Falköga och Örnöga började våra äventyr i skogarna härute. De har slutat jaga med ålderns rätt men jag envisas och fortsätter, nu ute på Gräna.

Jag lärde mig segla härute i den lilla pojkbåten Genn och fortsatte med Genn II, kostersnipan Troll och till sist Örnungen. Jag tränade lägga till under segel mot boj uppe vid Broga under mammas överinseende. Pappa var med på de lite längre turerna till öarna Svartars och Blacken, våra badklippor.

Nu tog jag ett kvällsdopp från Siris badstege och sedan åt Lisa och jag stekt kyckling och sallad med ostbricka efteråt. Vi var nu bara en dagsetapp från Ljusterö. Där skall vi ligga still någon vecka och lära vår nya besättningsmedlem, jakthunden Jaque, att trivas ombord. Vi skall träffa familj och vänner, vi skall fira Lisas son Persons födelsedag, lite vanlig semestersegling, inga expeditioner eller långa sjöfärder…