Jag kollade skotkvarnarna lite reflexmässigt. De används för att skota hem förseglen, det är för tungt att göra med ren handkraft. Styrbords kvarn fungerade korrekt men babords snurrade felaktigt lika mycket åt bägge hållen. Felet har uppstått tidigare, kanske var det därför jag utan särskild avsikt testade kvarnarna, de ingår inte i checklistan. Nu visste jag vad som måste göras, jag har gjort det tidigare både med båtsman Pelle och med Henrik från varvet. Och jag erinrade mig att Henrik gjort ett enkelt verktyg för att öppna kvarnen så att vi kan lossa höljet och komma åt muttrarna som fäster kvarnen på däck. Och jag hittade verktyget i verktygslådan! Jag gissade att felet var att två vingar eller flärpar som skall fällas ut och spärra kvarnen satt fast på grund av smuts eller stelnat fett.

Henrik kom ombord och med hjälp av specialverktyget fick han lätt loss kvarnen. Inne på varvets arbetsbänk plockade han sedan försiktigt isär kvarnen. Kvarnen är av märket Lowrance från Australien och alla insticksnycklar skulle därför vara i engelska dimensioner baserade på tum. Alla sådana verktyg finns naturligtvis på verkstan. Till sist kom de kritiska flärparna fram, de satt som vi gissat fast i gammal gegga. Henrik plockade bort dem, och rensade med smärgelpapper bort smutsen, provade fjädrarna, de var livskraftiga. Lite finmekanik och nytt smörjmedel och sedan plockade han ihop kvarnen i omvänd ordning. Jag mindes proceduren och Henriks händiga fingrar klarade hantverket, lagarbete! Henrik la Sikaflex på däcket för att försvåra saltvattnet att tränga in när han drog åt muttrarna och den funktionsdugliga skotkvarnen var åter på plats.

Vindarna var fortfarande för starka för att vi skulle kunna slå under seglen och under dagen utfärdade SMHI en klass2-varning. Storm med upp till 25 m/sek över Skåne. Efter lunch lärde Dick oss lite ny danska. Han ville ”ta en morfar”. Att ”ta en morfar” eller ”ha en morfar” betyder att man tar sig en middagslur på maten. Det är en medborgelig rättighet när man fyllt ” fem o tress” , aka 65.

Walther och Dick sågade och högg ved till kaminen före middagen. Vi som var med på den tiden skulle kalla storleken för gengasved, alltså små knubbiga vedklossar som passar perfekt till vår gjutjärnskamin. Lisa lagade middag, rimmat lamm med rostade rotsaker, Dick hade bakat kransekager hemmavid som vi fick till kaffet.  Våra danska vänner skall med Eva af Korsör segla till Orkney i sommar, vi hittade vår gamla pilotbook och berättade om våra erfarenheter.  Vi pratade slutligen om våra alternativ för den kommande seglingen. Återigen står sanningen klar, man kan inte, skall inte försöka planera segling. Vädret styr seglaren. Nu hoppas vi komma ut på lördag…