Det blåser väst 13 m/sek, det är 5 C i luften, 5 C i vattnet och duggregn när vi klättrar ombord på Siri. Henrik, Viktor drog in den stora motoryachten och Lisa och jag svingade oss upp från kajen och ner på Siri. Henrik kopplade in batteriet, Viktor kollade oljorna och jag öppnade kylvattengenomföringen och vi startade maskinen. Den går igång med ett rytande och mitt hjärta bultar i takt med motorn. Jag är alltid lika nervös inför vårens första start av maskinen, minnet från våren då motorn skar sitter inpräntat i mitt sinne .

Vi ligger i hamnbassängens östra del och skall flytta över till västra kajen för att vårrusta inför vårutflykten. Pojkarna flyttar sin Tunakryssare som ligger utanför oss. Jag provar att vi kan köra och backa och känner efter att styrningen fungerar, allt verkar OK. Henrik lägger loss i fören och vinden vrider ut förskeppet. När vi ligger i rätt vinkel ger jag gas och Viktor bär av i aktern. Siri lyder roder och jag girar så att vinden för oss ner mot kajkanten. Jag bromsar med motorn och Henrik möter när Lisa kastar trossen i land och Viktor fixar akterförtöjningen. Vårens första manöver gick utan problem!

Lisa började skura inombords och jag svabbade däcket. Det har samlats rejält med sand och jord vid förtöjningsgodset. Det blåste snålt och händerna sved i kylan, mössan lyfte i vindbyarna. Pojkarna har en vindmätare på varvsbyggnaden. Mössan lossnar vid 15 m/s. Jag ville prova vår nya kamin och vi köpte pellets på Bjäre Lantmän i Grevie. Viktor svetsade till en eldkorg, jag letade rätt på skorstenen och när allt var justerat tände jag på.  Brasan sprakade och värmen spred sig i kajutan!

På vägen upp till mamma Carin såg vi tecken på att våren kanske är på väg; bönderna satte potatis, det är tre veckor senare än förra året. Strandskator letade mask i åkerkanten. En tofsvipa stod på parad i fjolårsgräset. Solen bröt igenom…