Nästa text från manuskriptet till Blå sommar och Röda segel

Vi ligger i tryggt i lä i Finnöysundet och kulingen sveper förbi Lindesnäs några sjömil i sydväst. Vi har länge kallat den här platsen vårt smultronställe, vi trivs bra här. Nu börjar äventyret, nästa utmaning är att runda Lindesnäs. Vi ligger förtöjda längs berget med fendrarna rätt mot den låga lodräta klippan. Olvon och nypon blommar medan björnbär och kaprifol väntar lite ännu. Rönn och oxel är överblommade och har början till bärklasar. Det är kallt, smöret håller sig hårt i kylsvinet. Jag försöker med kortbyxor, mest som besvärjelse. Lisa har lovat att servera traditionell torsdagsmiddag, ärtsoppa och pannkakor ikväll. Väderprofeterna lovar å sin sida att det skall sluta blåsa. Jag litar på Lisa och hoppas på väderprofeterna. När jag kliver i land ser jag smultronen. Alldeles under nyponbusken vid förtöjningslinan plockar jag en mugg full med bär som Lisa och jag äter tillsammans med pannkakorna. Det blåser och regnar, vi vilar och väntar på väder.

Vi går tidigt, tidigt nästa morgon, klockan 0330 kommer vi iväg, vi siktar på att nå Egersund. Sjön har lagt sig vid Lindesnäs och vi dubblerar Näset 0430. Regnet blir hagelblandat och det är frestande att smita in till Farsund men vi biter ihop och kämpar på…

Neptun bestämmer.

Skepparn seglar i lydnad,

på havets villkor.