Jag har bett om kommentarer till texterna och Larsa Lindblad har tagit sig tid att ge sina synpunkter; tack för det.

Norstedts har beslutat ge ut nästa bok ” Blå sommar och Röda segel” år 2011. Jättekul

Jag avser ha texterna från loggen  i förädlad form i den kommande boken och vill gärna ha fler kommentarer!

Folkvisan sjunger om liljor och akvileja, det står blå aklejor i trädgården, eleganta med konstmässigt formade klockor och sporrar. På engelska kallas de för Mormors mössa och på franska Vår Frus handskar. Rosa, vita och blå aklejor överflödade min barndoms midsommarhage vid Noors herrgård. Här i Torekov har flädern börjat blomma och vresrosen pryder strandpromenaden med gröna buskar och mörkröda eller vita blommor.

Den franske författaren Flaubert lär ha sagt ”Le bon Dieu est dans le detail”, någon annan skall ha sagt att ”djävulen är i alla detaljer”. Jag tror att det är en sjöfarare som kommit på uttrycket.

Även Ray har en Solédiesel i sin båt och han läser instruktionsböcker noggrant. Han är så duktig att han själv har installerat sin båtmotor! Professionell alltså.  En Solémaskin har ett Mitsubishiblock som basmotor, sådana tillverkas i jätteserier och är utomordentligt driftsäkra. Dessa konverteras av Solé till marint bruk och när de monteras i båtar står de inte längre horisontellt varför oljenivån i maskinen måste ökas för att kompensera för lutningen så att alla delar får smörjning. Ray kom på detta när han bytte olja senast. Henrik har en vinkelmätare och Ray hittar till Solés hemsida där ett diagram visar att Siris 4 grader ger en förändring på 13 mm på mätstickan. Vi måste höja vår oljevolym med 2 liter för att kompensera för lutningen. Henrik märker om vår mätsticka! Vilken miss att det inte står i den tryckta instruktionsboken utan bara på nätet! Vilken tur att jag har en sådan kompis som Ray. Han har seglat på heltid i sju år på de stora haven, civilingenjör naturligtvis.

Henrik och jag tar oss an styrbords skotkvarn som inte fungerar. Förseglen är så tunga att vi har skotkvarnar till hjälp för att hantera dem. De har stoppklackar för att säkerställa att kvarnen inte går baklänges och skotet rappar ur. Dessa klackar är väl dolda och skyddade under en kåpa. Först tillverkar Henrik ett verktyg för att vi skall kunna ta oss in i kåpan. När vi lyft bort kåpan skruvar han loss hela mekanismen från däck och tar in den i verkstaden.  Vi tar oss in i lager efter lager av kugghjul tills vi hittar klackarna. De är så väl infettade att de sitter som fastlimmade. Lösningsmedel och tryckluft lossar dem med lite mekanisk hjälp. Vi slipar alla ytor så nätt, byter fjädrar och sprutar på en tunn olja för smörjning. Henrik skruvar ihop kvarnen och testar, den knattrar förtroendegivande när stoppklackarna löper i stoppspåren. Åter ombord skruvar han fast kvarnen. Babords kvarn fixade vi tillsammans med Pelle förra året.  Varför gjorde vi inte båda förra sommaren? En trasig skruvskalle stoppade oss, då hade vi ingen arbetsbänk! Nu kan vi skota!

Vi slår under seglen, det betyder att vi sätter fast seglen vid mast och bom. För att de skall löpa i mastrännorna klättrar Lisa upp och gör rent med rödsprit och smörjer med silikon. Hon har en klättersele från våra alpturer och säkras av storfallet när hon klättrar i mastens steg. Jag hissar Lisa med hjälp av skotkvarnen förbi besvärliga passager och jag håller fallet spänt för att underlätta hennes arbete. När vi i sommar hissar eller revar löper seglen friktionsfritt.

Vi har ett nytt sötvattensystem med elektrisk pump. Det nya systemet läcker plötsligt ut sötvatten på durken. Den nya pumpen ger större tryck så de gamla slangklämmorna håller inte tätt. Jag monterade dessa för flera år sedan. Därefter kommer det inte vatten, en gammal slang har vikt sig och släpper inte fram vatten från tank nr två, vi byter slangen . Det läcker ånyo, packningarna på den gamla fotpumpen, som sitter kvar som reserv, släpper igenom vatten.   Vi tar bort pumpen och proppar till de gamla slangarna så vi har en möjlighet till framtida reservlösning. Nu fungerar den, hoppas jag.

Första natten ombord upptäcker jag att locket på toalettens vattenpump spruckit under vintern, det sprutar vatten. Tillverkarens generalagent har inga i lager, till sist hittar jag reservdelar på Hjertmans i Göteborg. Men de får inte sända med post, det skall butiken i Sundsvall göra. MEN butiken i Sundsvall har inte reservdelen! Kan Göteborgsbutiken sända till Hälsingborgsbutiken? Ja men bara om Hälsingborgsbutiken formellt beställer från Göteborgsbutiken. En kund kan inte beställa. Om någon annan butikskedja hade reservdelen skulle jag rösta med fötterna och handla där. Men vi skall till Göteborg och jag reserverar delen för avhämtning.

Det finns en toaletternas Rolls Royce, en Baby Blake, den kostar 50 000 SEK. Samma fabrik tillverkar Lavac som är ett prisvärt alternativ. Skall undersöka det i höst. Men Henrik har ett superlim, Araldite, och jag lagar locket, vid funktionsprov visar det sig att en gammal lagning på pumpen går upp . Men den nya lagningen håller så jag ger mig på den gamla lagningen…

Omsorg om detaljerna redan i hamn syftar att göra seglingen till havs säkrare. OM det sedan är Vår Herre eller Zenbuddism eller djävulen som styr spelar mindre roll, det är skepparen som har ansvaret. Vi har två master, vi har två datorer, vi har två GPS, två VHF, två flottar, vi har frilulftstoalett. Och vi är två ombord. Och vi har tre månader framför oss. Och vi ger oss inte ut i nordlig kuling…