Jag skaffade hundar när jag inte hade båt. Jag hade sålt kustkryssaren Macoma och ännu inte träffat Lisa och återstartat båtlivet med E-kanoten Toy4Joy. Ketch Siri fanns inte ens i mina drömmar. Gaia, golden retriever, är nu 13 år, Tara, working cocker, är nu 11 år. De har aldrig varit med på våra sjöfärder, jag har bedömt att anpassningen till ett liv ombord skulle bli för svår.

Jag saknar Gaia och Tara under sommaren och är lycklig nu när jag kan ha dem hos oss. Vi har just varit ute i morgonsolen vid Värtans strand. I sommar har jag utmed Norges kust mött hundar som seglar och ägarna har försäkrat mig att det går bra med hund ombord. Hundarna ser dock lyckligare ut på land än ombord.

Tankarna har väckts att det går att ha hund ombord förutsatt att man anpassar segling och destinationer. Och startar när hunden är valp.  Är det någon läsare av detta som har erfarenheter att tillföra?