Vi seglade upp på grynnan Spättan utanför Lysekil. Vi backade av och fortsatte vår seglats. Bra med stålbåt. Vi var på rätt sida om pricken men för nära. Mitt fel.

Jag har skämtat om att vi inte seglar inomskärs, navigation och manövrering av Ketch Siri är tillräckligt svårt för mig, segelsättning och hantering bland kobbar och skär blir för mycket. Det visade sig igår att jag hade rätt.

Vi seglade ut efter Christer från Norra hamnen i Lysekil, han rullade ut sin genua på södra fjärden, jag ville vara lika duktig. Under segelmanövern kom vi för nära den utmärkta (sic) grynnan Spättan och smällde på. Vi rullade in focken och backade av. Inga skador annat än på skepparns självbild. Det var trettio år sedan jag senast gick på grund. Hoppas det dröjer lika länge till nästa gång.

Christer visade oss sedan farlederna innanför Orust. Gröna saltängar, vassvikar, betande kor, vaksamma hägrar; idyll! Och sjölä för kulingen som i går kom från NO.

Vi ligger nu förtöjda utanför Lady Ellen, en tremastad bramsegelskonare, i Slussen, Orust. Kulingen bytte riktning under natten och kommer idag från SV. Håller oss nog undan från havet idag. Måseskär rapporterar 15 till 20 m/s och Vinga 17 -22 m/s nu på morgonen. Säsongen lider mot sitt slut och vi vill  till Torekov…