Idag plockade jag björnbär vid Finnöysundet, i mitten av juni plockade jag smultron. Då blommade rönn, oxel och olvon, nu dignar rönnen under stora röda bärklasar, oxelns bär är mörkare röda och olvonbären är ljusröda. Ljungen hänger i drivor över bergstupen, stora, violetta, nästan purpurfärgade. Björnbären klättrar uppför berget tillsammans med kaprifol. De sista blommorna har fortfarande lite sommardoft.  Fingrarna blev röda och jag rev mig på benen när jag plockade bären. Lisa lovade laga paj!

Mörkgröna enbuskar och stora stånd med ormbunkar. När den sneda morgonsolen spelar förändrar sig ljuset och färgen djupnar i skuggan och ljusnar i belysning. De höga molnen är vita och rör sig långsamt, de grå dimtussarna rusar förbi. Det är en lätt skärpa i luften.

Ikväll blir det krabba och nybakt bröd- till efterrätt severar Lisa björnbärspaj med vaniljsås. Vi väntar Helge och Maggen på Snorre V till middag…