En äkta vildmarksseglare skall ÄLSKA att ligga i naturhamn. ” Vi låg i naturhamn på Längstutvaer, lite riskfullt, dålig ankarbotten, men det var det värt– att vakna upp omgiven av mås och hav!”

Jag gillar att ha en stadig förtöjning för natten. Jag gillar att träffa folk och småprata om båtar,väder och vind och att få lokala tips. Jag gillar att ha electricitet. Jag gillar att ligga vid en flytbrygga i tidvattenområden. Norrut längs kusten är det fullt med småhamnar som har denna service, under  juli delar man den kanske med en motorbåt med småbarnsfamilj  men aldrig hittills med ett gäng stökiga ungdomar. Under för och eftersäsong är vi ofta långseglare vid bryggan.

Vi väljer lugna hamnar, i Svolvaer kunde man ligga mitt i smeten  men vi låg i den lugna Marinepollen  och satt sedan på kajkanten och på vänners båtar och beskådade spektaklet i stekarhamnen.

Visst ligger vi i naturhamn och njuter av tystnad och ensamhet, man kontaktar inte en annan båt i paradiset. På bryggan i gästhamnen träffar vi andra långseglare och kufar, vi ser spännande båtar. Vi upplever gemenskap och hjälpsamhet. Även Tuppeware- och Bavariabåtar har trevligt folk ombord…