I våras vallfärdade jag till Gloucester, ett fiskeläge vid Cape Ann, Massachusetts. Det är miljö för två mycket bra sjöskildringar, The Perfect Storm av Sebastian Jungner och The Hungry Ocean av Linda Greenlaw. Bägge handlar om svärdfiskfisket utanför Grand Banks och den storm då Greenlaws båt överlever och Jungners hjälte försvinner. Linda Greenlaw var den mest framgångsrika svärdfiskekaptenen och är nu författare på heltid.

I Gloucester åt jag lobster bake på den lokala krogen och fick tips om en kokbok The Taste of Cloucester,  A fisherman’s wife cooks. Lisa och jag följde receptet på mussel chowder. Vi tog den långa vägen.

Jag såg musslor på natthamnens brygga, Lisa godkände fyndortens vatten, vi låg i yttersta havsbandet vid en sedan länge övergiven kaj.Vi plockade, skrapade och ångade musslorna.

Lisa tärnade potatis, skivade lök och knaperstekte bacon. Jag pillade ur musslorna. Lisa kokade potatis och lök i musselspadet, spädde med mjölk och stoppade till sist ner musslor och smulad bacon i soppan. Salt och peppar, sedan servering.

Vår soppa blev godare än chowder i Gloucester. Den enkla varianten är naturligtvis att använda konserverade musslor, allra enklast att köpa en burk med chowder. Eller att själv åka till Gloucester….