Kvällarna mörknar och vi är ofta enda båt i hamn. Vi har mött få seglande familjer i sommar, i norr åker barnen oftast motorbåt med mamma och pappa. Det har varit fler seglare i vår ålder, man behöver mycket tid för att segla till Lofoten.

Vi sitter ofta en stund i sittbrunnen och dricker kaffe på maten på kvällen. Landskapet förändras med solljuset och tidvattnet. Men kajutan är inbjudande.

Lisa är mästare i Alfapet eller Scrabble, spelet där man lägger bokstavsbrickor för att skapa ord och få poäng. Vi tänder fotogenlampan, Lisa kryper upp i soffan och jag sätter mig tillrätta  fåtöljen. Vårt Alfapetspel är kantstött men vi har alla bokstavsbitar. Och vi har mysigt trivsamt.

Lisa löser korsord och kan alla tvåbokstavsord som OR och AR och ÖR och är överlägsen på att se kombinationer. Hon brukar sopa banan med mig. De två senaste kvällarna har jag vunnit. Jag har haft tur och fått bättre bokstäver.

Såg på nätet att det finns nationella tävlingar. På Ketch Siri har Lisa slagit styrman Kjell när vi låg vaerfast i Hebriderna och vinner nästan alltid över mig. Men jag kämpar…