Jag ville till Bodö idag, jag ville att Persons vistelse ombord skulle gå utan hög sjö, utan hårda vindar. Väderutsikterna förutsa dimbankar men det skulle klarna.

När vi kom ur hamnen såg jag ett vitt flöte, med kikaren fann jag att det var en vit båt, dimman var tjock. Vi satte på radarn, med den ser vi andra fartyg. Vår kompass och sjökortsplottern berättar var vi själva är och vartåt vi seglar.

Ännu ett vitt sken kom från bröstet på en havstrut. Lisa står vid navigationsbordet och ser de mötande båtarna  tre sjömil bort på radarn och jag får syn på dem i diset två, trehundra meter bort när jag spanar från ratten. Vi precisionsnavigerade utan problem

Sture hade fixat en fin plats i Bodös gästhamn och mötte vid tilläggningen, spänningen släppte. Persons sjöfärd med oss har varit problemfri. Ikväll skall vi se Harry Potter på kino, lite familjeliv…