Så skrev jag på (b)loggen våren 2008. Verkligheten skulle visa att jag skulle bli sannspådd. Vi fick ett maskinhaveri som helt försköt vår tidsplan. Jag kom ihåg vad jag skrivit och vi anpassade våra intentioner efter det nya läget. Vi seglade över Nordsjön till Fair Isle och gifte oss, det beslutet stod fast. Vi övergav vår plan att segla norrut mot Lofoten och gick åter in till Norge och fjordarna. Vi tog det lugnt och firade smekmånad utmed kusten hemöver. Hela händelseförloppet berättade jag om på (b)loggen förra året. Till hösten kommer boken ”Lycka är ett Sommarskepp” Norstedts ut i bokhandeln med alla våra upplevelser.

Nu gör vi ett omtag och försöker på nytt. Vi avser lämnaTorekov i början av juni. Denna sommar hoppas vi åter besöka Fair Isle för att sedan vända in till norska kusten och segla upp till Lofoten. Jag tror att vi når Bodö i början på juli. Vi seglar tillsammans med Sture och Enid i vattnen kring Lofoten där de är ”lommekjent”. Polcirkeln är en gräns för försäkringsbolagen, vi betalar Alandia 400 kr extra för en månad däruppe. I augusti seglar vi hemåt. Jag vill gärna vara i Bohuslän i september när höstkulingarna börjar dra in över Nordsjön. Vi seglade tillsammans med Raj på Pela under Irlandsfärden 2007, han avser segla i samma vatten som vi denna sommar och det blir kul att ses igen.

Sjökapten John Willem Fröstedt, min morfars farfar var skeppare på brigg Siri av Stockholm. Han undertecknade sina brev ”God Willing, Weather Permitting”. Det gäller fortfarande.