Lisa och jag träffades för tio år sedan på fjällstationen StorErikVollen i Sylarna. Sedan dess lever vi tillsammans och förverkligar våra drömmar. Vi har skaffat stålketchen Siri af Stockholm, svart skrov och röda segel, och seglar varje sommar på nomaders vis ut över Nordsjön. Vi återvänder till vinterhamnen i Torekov när rönnbären glöder. Vi får vänner på Fair Isle, i Oban på Inre Hebriderna och i Cork på Irlands sydkust. Vi dörjar makrill vid Lindesnäs, Norges Sydkap, och äter stortorsk på Färöarna. Vi lever det goda livet ombord, Lisa bakar och jag snackar med gubbarna i hamnen. Väl till sjöss navigerar Lisa och vi står båda till rors. Vi försöker undvika hårt väder men rider ut höstkulingarna på Nordsjön. Backslaget, växellådan, på maskinen har tappat olja mitt på Nordsjön. Vi har kastats omkull av monstervågor utanför Jyllands sandiga västkust. Rodret har slutat fungera vid Lilla Varholmen. Jag har samtalat med delfiner en stormig natt på Nordsjön. Åter i hamn fortsätter det goda livet, Lisa fotograferar och stickar, jag läser och skriver, kaminen sprider värme och fotogenlampan lyser.